Followers

Friday, January 22, 2010

Tips pada yang pakai contact lens...




Siapa yang pakai contact lens atau kanta lekap kat sini...Sila angkat tangan...! wah ramai gak tuh..Korang pakai contact lens (CL) sebab apa? Sebab nak cantik ke...sebab rabun...ikut trendke...

Aku personally memang pakai CL ni...lama gak la..dah...jap aku kira....emmm...dah 16 tahun gak aku pakai CL ni...fuhh lama giler...aku pun tak sangka. Aku pakai spek sejak form 1 lagi. Aku memang tak suka pakai spek ni...rimas...lepas tu aku lak jenis lasak. Kalau tido memang jarangla nak bukak spek. Takut kang mimpi blur aje... Lagi satu belakang cuping telinga aku selalu luka gara-gara bingkai spek yang letak kat telinga tu...Tu tak termasuk sekali kat batang hidung aku yang tak berapa nak ada batangnya tu selalu luka sebb pelapik / penahan spek kat hidung tu selalu aje tertanggal atau hilang....Paling sadis kalau kuar dari kete yang ada aircond, berkabus cermin mata tu sampai tak nampak apa-apa...kelam-kabut lak tanggalkan dan lap dulu baru boleh jalan...adusss...rimasnye....lagi satu kalau aku pakai spek orang suka nak panggil aku Cikgu Bedah mcm citer adik Manja tu...tak suka tau!!

Masa tu aku selalu fikir takde ke cara lain selain dari kena pakai spek bagi orang yang rabun macam aku ni...dahlah aku ni aktif, main netball susah...nak lumba lari susah, kalau tengok citer hindustan kang dah nangis-nangis...kena bukak balik spek sebab berwap jugak...tensi!tensi!

Bila aku masuk U, barulah aku tahu ada CL ni. Kawan aku pakai, masa tu baru ada hard lens..aku tgk ok aje dia pakai..hati aku melonjak-lonjak nak beli...tapi...masa tu mana cukup duit..harga dia masa tu dalam RM300-RM400 kalau aku tak silap...studentkan masa tu...mahal betul aku rasa...tapi aku pendamkan aje...Bila dah tahun 2 baru aku berani cari keje masa cuti penggal (masa tu hanya UM aje yg buat sistem penggal- cuti 3 bulan lamanya) Cukup 3 bulan aku berjaya membeli CL dan paling best masa tu soft lens baru kuar...harganya RM500++. Mahal tul kan masa tu tapi lagi satu sebab mahal mata aku ada masalah silau jadi memang lebih mahal dari yang biasa.Tapi aku sambar gak...idaman aku tu...masa tu aku rasa bestnya dapat beli CL. Dulu takde jenis pakai buang...dia panggil permanent soft lens...selagi tak rosak dan power tak tambah selagi tulah boleh pakai...Tapi still kena bukak tiap-tiap hari masa nak tido la...Aku rasa aku pakai yang pertama aku beli ni sampai 4 tahun jugaklah...berbaloi-baloi...

Jadi disebabkan aku ni kira otailah dalam pemakaian CL ni...(sekrg aku guna pakai buang yang sebulan sekali tu- paling baik yg tukar tiap-tiap hari) aku perturunkanla sikit tips-tips agar kita dapat membantu sapa-sapa yang nak pakai CL atau yang baru pakai CL......

Penjagaan CL

i)    Cuci tiap-tiap hari guna solution khusus utk CL
ii)   Simpan bekas penyimpanan (storage) CL ditempat yg kering dan seelok-eloknya ganti storage tu bila habis satu botol solution sebab nak elakkan infection.
iii)  Basuh tangan dahulu dengan sabun sebelum buka atau pakai CL
iv)  Cuci dengan menggunakan jari kelingking sebab jari ni bila kita tekan CL dia tak kuat sangat...kena hati-hati sebab mudah koyak. Kalau guna jari telunjuk takut terlalu kasar dan akan tekan kuat.
v) ulangi membilas kanta supaya semua sisa-sisa larutan disinfektan yang digunakan untuk merendam kanta dapat dibersihkan
vi)Elakkan dari tempat berabuk
vii) Kalau mata merah, jgn pakai CL. Rehatkan dulu mata. Kalau pakai balik still merah...tu dah kena tukar CL. Mungkin dah expired atau dah kena infection. Kalau merah jugak...tu kena jumpa doktor mata, Mata anda mungkin dah terkena jangkitan.
viii) Kalau nak pakai spek selepas pakai CL, pastikan mata anda direhatkan dahulu di antara 10-15 min sebelum pakai spek. Begitu jugak sebaliknya...Kalau tak nanti akan terasa macam pening-pening lalat...


Pastikan kanta lekap anda:


- bebas dari kuman dan habuk yang boleh mengganggu mata dan menyebabkan jangkitan.

- tidak berkabus atau kabur disebabkan enapan bahan protein dan bahan-bahan lain dalam air mata.

- selesa ketika memakainya.


Sekiranya memakai alat solek:

 - gunakan penyembur aerosol (seperti deodoran, semburan rambut) terlebih dahulu sebelum memakai kanta lekap.

- pembayang mata cecair atau krim adalah yang terbaik.Kalau yg serbuk tu takut masuk dlm mata...tapi klu dah expert..no prob.

- Compact powder lagi selamat daripada loose powder

- basuh tangan anda dengan sabun dan air sebelum mengendalikan kanta lekap.

Mencuci dan menyimpan kanta lekap:

Ada orang bila dah bukak CL terus masukkan dlm storage dia dan letakkan solution and done. Untuk menjamin kebersihannya kena cuci dulu baru simpan. Lecehla sikit terutama bila dah mengantuk sangat...tapi..kena buat jugak..Sayangilah mata anda! Step-step dia memula:


- basuh tangan dan bekas kanta lekap dengan sabun dan air.

- then, keluarkan satu kanta lekap dari sebelah mata dan letakkannya di atas tapak tangan.

- titiskan beberapa titik larutan pencuci ke atas kanta dan gosokkan perlahan-lahan.

- bilas kanta tersebut dengan larutan salina.

- tuangkan larutan disinfektan ke dalam bekas kanta. Rendamkan kanta di dalam larutan tersebut untuk disimpan.

- keluarkan kanta di sebelah mata lagi dan ulangi langkah di atas.

- rendamkan kanta lekap anda sekurang-kurangnya seminggu sekali dalam larutan penyahprotein untuk membersihkan segala protein yang terkumpul di atas kanta. Tapi klu yg dah guna CL pakai buang tak buatpun tak payah...dulu masa aku pakai yg permenant tu memang ada benda alah ni...!

- patuhi nasihat pakar mata ketika memilih dan menggunakan produk penjagaan kanta.


Berjumpalah doktor atau pakar mata dengan segera sekiranya anda mengalami gejala-gejala seperti sakit di dalam mata, penglihatan kabur, air mata keluar berlebihan, gatal-gatal dalam mata, dan terasa sakit di dalam mata secara tiba-tiba.

Kalau pakai kanta yang berwarna-warni penjagaannya juga sama seperti di atas ya!


Biru Mata Hitamku...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails