Followers

Wednesday, January 27, 2010

Aduka Taruna - Pengajaran di Sebalik Keterlanjuran

Aduka Taruna tetiba ajer glemer tak tentu pasal. Semua orang bercakap tentang dia ni. Kat kedai kopi, kat tempat keje, kat shopping kompleks, kat sekolah, kat U...Haghuk juga jadinya Malaysia buat seketika apabila beliau sewenang-wenangnya menghina  Almarhum Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail dengan penulisannya...(aku rasa kau orang dah bacakan...jadi tak payahlah aku tulis kat sini...)

Patutlah rakyat Malaysia melenting lebih-lebih lagi orang Johor. Raja diorang beb. Kita ni bukan orang Johor pun rasa tak patut dia tulis macam tu.

Kes Aduka Taruna (AT) ni buat aku termenung panjang. Yelah asyik kita nak kutuk-kutuk dia (walaupun aku rasa memang patutpun dia kena camtu berdasarkan bahasa dan cara penyampaian yg digunakan - sgt tak sesuai dengan nilai budaya kita lebih-lebih lagi dengan status sebagai seorang Muslim)  dan membaca semua posting yang dia dah buat tu...baiklah kita amik positive aspect daripada penahannya. Aku takmau sentuh ideologi politik dia...tu dia punya pasallah kan, peribadi dia...dia hensem ke tak (tgk mcm hensem gak dia ni hehehe)...tapi apa yang aku nak sentuh adalah dari segi etika berblogging.......


Aku rasa (pandangan peribadi) sebagai Blogger kita kena pastikan :

1) Apakah matlamat kita untuk blogging ni?
   Niatkan satu aje, jgn cetuskan kontroversi sepeti tagline Melodi Kurangkan Kontroversi, Tingkatkan Prestasi dan pelihara sensitiviti masyarakat Malaysia (jangan sentuh hal-hal perkauman, agama, raja).

2) Penggunaan Bahasa
Terpulang nak guna Bahasa Melayu ke, Bahasa Inggeris ke...terpulang kepada semua, tapi kalau kita menggunakan Bahasa Melayu, maknanya pembaca/pengikutnya ramai orang Melayu dan beragama Islam. Bukan isu bahasa aku nak sentuh sangat tapi macamana nak menggunakan bahasa tu dlm menyampaikan maklumat. Aku rasa tak perlulah kita gunakan perkataan memaki dan membodohkan orang...Baik ke kalau kita buat macam ni??? Lu pikirla sendiri bak kata Nabil Raja Lawak tu...Tak baik tau...kita ajar anak kita jangan cakap mencarut, jangan mengeji...tapi kita sendiri tunjuk tauladan yang tak elok...Apa cerita??

3) Jangan Mengelirukan Pembaca
Kalau orang bukak blog kita maknanya dia suka baca blog kita, dia sokong kita, nak dapat maklumat baru. Kengkadang apa yg kita tulis diaorang akan percaya (hebat tol penangan penulisan ni.) Jadi kita kenalah ada ILMU dan TANGGUNGJAWAB agar apa yang kita tulis TIDAK mengelirukan orang lain....terutama bab-bab agama. Tapi aku tengok kebanyakan orang yang pandai-pandai ni, lagi molek bahasanya, lagi cantik pekertinya, lagi tinggi penghormatan orang kepadanya...!

4) Jangan Ambil Remeh Kebebasan Bersuara
Negara kita mengamalkan kebebasan bersuara, tetapi ingat negara kita punya undang-undang. Tak salah kalau kita nak sampaikan pendapat kita, perjuangan kita, kebajikan...tapi perlulah berlandaskan peraturan yang telah ditetapkan. Memanglah kita kata kalau ada peraturan maknanya tak bebasla...Oklah aku amik contoh berpakaian...kita bebas pakai apa sahaja fesyen yang kita suka (dlm konteks sosial) ranggi ke, rock ke, seksi ke atau pakaian muslim dan muslimah sejati. Tapi kalau kau berbogel tengah-tengah bandar dalam keadaan yang siuman...kau tetap akan kena tangkap dan kena denda... kenapa? sebab kau mengganggu ketenteraman orang lain, orang rasa tak selesa dengan cara kau tu...Orang nak tengok salah...tak tengok lak...rugi...hehehe...itulah maksud aku...kalau tak paham....kau tanyalah orang yang faham ek!!

5) Amal Makruf, Nahi Mungkar
Inilah salah satu peranan kita sebagai blogger. Yang mana buruk kita tegur, yang baik kita sampai-sampaikan. Masa memula aku nak start blogging ni...semua ni tak termasuk dalam fikiran aku. Aku hanya nak tulis tentang diri aku, family, movie yang aku tengok dan semua tentang aku, aku dan aku lagi...tapi bila kes AT ni...aku terpanggil lak nak tulis sesuatu yang mungkin memberi kebaikan kepada kita semua.


Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, 
dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.(Surah Al-Imran:110)


So, aku rasa ini serba sedikit pengajaran yang boleh kita ambil daripada isu penahanan AT. Mungkin korangpun ada pendapat memasingkan. Apa salah kita kongsi kat sini. Aku stop kat sini dulu...Jadi... renung-renungkan dan selamat beramal....!!




8 comments:

ezany said...

femes pun tak guna.. sume kutuk cai maki jer.. tak aman hidup..

zella said...

hurm...tu la....
smua org bcerita psl dia...
tp ape2 pn sbgai blogger, sblm menulis tu fkir la dulu kn...
jgn main hentam je heheh

Pemerhati said...

Salam

Tertarik dengan 'Amar Makruf Nahi Mungkar' tu..Kepada AT, nasib dia la sebab tak guna akal masa buat entry..Skrg pandai² la mengadap DYMM Sultan Johor & kerabat serta anak² Johor..

Salam ///

MIR GetStylo said...
This comment has been removed by the author.
ila-ali said...

ezany : saya setuju!!

zella : itulah yg saya
maksudkan...fikir dulu sebelum buat. Krn mulut badan binasa...

Pemerhati : Tq...sekadar berkongsi pandangan!

kasmin said...

voted this.. kekadang aku punya bahase pon xbtol jugak... x berape reti menulis agaknye.. kui3...

Dak Wan said...

Nak mengutuk boleh je, tapi dia(AT) harus terima gak "hukum karma" kerana melampau batasan. What goes around, come around.

ila-ali said...

kasmin : No komen...hehehe

Dak Wan : Betul tu! berani buat berani tanggungla....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails