Followers

Wednesday, February 3, 2010

Go Grooming Girl!

(Perhatian: Entry ni mempunyai kepanjangan yang luar biasa...harap maklum)

Hari-hari yang dilalui sekarang merupakan episod yang sangat menggembirakan. Detik-detik ini memang dinantikan sejak sekian lama. Cukuplah 15 tahun aku berpenat lelah bekerja untuk orang lain, pergi-balik kerja, punch in, punch out, kena marah kena herdik, esok datang balik, jumpa balik orang yang marah dan herdik kita, nak cuti kena minta kebenaran, anak sakit kena tanya boss boleh cuti ke tidak, nak pegi melancong kena tengok keje banyak ke tidak, stress memanjang, hipokrit ramai dan bermacam-macam dugaan yang membuatkan aku apabila setiap pagi bangun tidur berdoa agar dapat berhenti kerja secepat mungkin.

Alhamdulillah, 30 Mei 2009 aku berjaya melepaskan diri aku daripada kerja 8-5. Kauorang taulah masa tulis surat tu dalam hati dok kata betulke keputusan yang aku buat ni, dan sebelah lagi kata... Ila, inilah masa yang ditunggu-tunggu. Memang betul. Apabila surat dihantar kepada boss, rasanya itulah saat yang paling melegakan atau dalam lain perkataan menggembirakan sebab selepas itu bibir aku tidak putus menguntum senyuman...

Kenapa aku kata hari-hari yang menggembirakan?? yelah selain daripada banyak masa untuk keluarga, pagi-pagi lepas hantar anak ke sekolah, masa rakan-rakan lain bersesak-sesak nak pergi kerja...aku boleh pegi aerobik kat Bukit Serindit, ramai kat situ, pelbagai bangsa ada. Free lagi. Lepas tu gi mentedarah sarapan beberapa bungkus nasi lemak ke, roti canai ke..tapi biasanya aku makan bee hoon sup aje (nak cover la tu...)
Petang lepas hantar anak ke sekolah agama, aku relax2 kat secret recipe ke, coffee bean atau starbuck ataupun di kedai mamak subaidah sambil melayari internet..fuhh...heaven rasanya.

Emm...jadi mesti awak orang berkata-kata apa barang kaitannya berenti keje dengan grooming ni? Relaks! baca selanjutnya ok....

Yelah, lepas berhenti kerja ini aku dapat melakukan kerja-kerja yang aku minat untuk diri aku dan tidak terikat dengan mana-mana syarikat. Aku bergerak sendiri dengan erti kata lain menjadi freelance. Aku jadi freelance trainer. Ada beberapa kursus yang aku buat seperti Protokol, Pengurusan dan Pengacaraan Majlis Pengurusan Pejabat...tetapi aku lebih fokus kepada Profesional Grooming.

Apa yang profesional grooming ni ajar? emm..pastinya semua yang aku suka. Cara berpakaian. Kalau lebih detail dalam bab cara berpakaian ni ialah bagaimana pemilihan baju, materialnya, warna yang sesuai, make up ke pejabat, catwalk, sosial etiket dan table manner. Modul ni taklah rigid sangat, masih boleh diubah-ubah mengikut keperluan sesuatu organisasi/syarikat.
Mcm nilah cara catwalk yang betul!!

Aku perhatikan sekarang makin ramai lak yang berminat untuk menghantar staf dorang untuk pergi kursus ni. Kebanyakannya kakitangan yang sering berurusan dengan client, bahagian khidmat pelanggan, perhubungan awam, marketing, setiausaha, pembantu peribadi, agen insuran, multi level marketing (mlm). Ada gak yang hantar staf kerani dan pegawai datang dengan alasan mereka ni datang kerja pakai baju macam nak pergi rumah orang kahwin pun ada...lip...lap...lip...lap. Pergi rumah kematian pun ada...semua hitam, atas bawah depan belakang. Pakai sandle mcm nak pegi pasar malam pun ada...hehehe...macam-macam kan.

Tapi tak boleh nak salahkan diorang ni. Kat sekolah dan universiti mana ajar cara berpakaian mengikut situasi. Masing-masing selama ni berpakaian mengikut apa yang ada dalam majalah, tengok kengkawan, tengok baju cantik maka oklah kalau pakai pegi opis. Tengok artis pakai blouse dan talipinggang besar, pakai lengan extended...semua tu sebenarnya tidak boleh pakai ke pejabat. Lagi satu ramai orang tak suka bersolek ke pejabat sedangkan ia satu keperluan, terutama yang sering berhadapan dengan pelanggan atau business network. Dahlah tak pakai make up, lipstik pun tak nak pakai...pucat lesi la muka macam orang sakit atau kematian suami...langsung tak matching dengan imej syarikat anda yang mempunyai misi dan visi tinggi melangit...

Make up tu bukanlah bermaksud anda kena make up tebal-tebal macam opera cina, tapi memadai menggunakan bedak kompak, blusher, lipstik, celak dan pembayang mata. Kalau dah biasa sekejap aje masa yang diambil. Tak sampai pun 10 minit. Aku yang anak ompek ni pun masih sempat menguruskan anak-anak ke sekolah, membuat sarapan setiap pagi dan bersolek untuk ke tempat kerja..(masa bekerja dulula..)

Mana muka modelnya ni..tak nampak lak

Kenapa grooming ni penting? Sapa tau angkat tangan...er..takpe lah biar aku jawabkan soalan itu. Sebab bila anda tahu macamana nak berpakaian yang sesuai mengikut masa, situasi dan majlis yang dihadiri, anda tidak akan rasa janggal, ia membantu meningkatkan keyakinan diri dan mengikut kajian, orang yang berkeyakinan tinggi ini mempunyai prestasi kerja yang memberangsangkan. Malah yang paling best...orang yang berpenampilan menarik ini lebih mudah untuk mendapat kenaikan pangkat!!

So mesti dah berdetik-detik dalam hati korangkan...macamana pula dengan ungkapan Don't Judge a Book By its Cover?? Haa...ungkapan ini jangan digunakan masa nak pergi interview tau atau masa first time nak jumpa bakal mak atau pak mertua...! Merana awak nanti.!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails