Followers

Thursday, December 24, 2009

Perancangan Kewangan 2010


Wah! heavy lak rasanya entry kali ni. Tapi memandangkan lagi beberapa hari nak tahun 2010 menjelang, perancangan kewangan merupakan satu kemestian bagi setiap orang. Semalam sementara tengah memandu ke bank untuk menyelesaikan beberapa urusan, terdengar kat radio IKIM tentang perancangan kewangan 2010...so...banyak jugak tips yang boleh dikongsi bersama, walaupun tak dapat dengar sepenuhnya sebab kuar masuk kete aje...

Aku personally dah start sikit-sikitlah tentang financial planning ni. Alhamdulillah bila dah start baru nampak ada saving sikit..kalau tak, keje makan gaji dah lebih 10 tahun pun saving entah ke mana. Buat potongan gaji...ujung bulan...korek balik....hutang kad kredit....(serik aku nak pakai lagi...), rumah, kete...anak tuisyen, yuran sekolah dan bermacam-macam lagi perbelanjaan. Kadang-kadang disebabkan masalah kewangan ini jugak hubungan suami isteri boleh berantakan dibuatnya.....

Tapi bila kita nak buat financial planning untuk keluarga...nyatakan

1) Matlamat
kita dulu. Jangka panjang dan jangka pendek. Aku start dalam 2 tahun sebelum berenti keje. Tapi masa ni aku dah berjaya memotong kad kredit aku dan kad kredit laki aku....lega rasanya yang amat!! Macamana aku buat?? Aku buat refinance rumah. Ada duit lebih tu aku settlekan semua kad kredit aku. Memanglah tambah tahun...tapi bayaran bulanan tak jauh beza sebab dia ikut BLR semasa. Tapi rumah ni kita boleh cepatkan habis dengan top up melalui kwsp...selesai satu kes.

Fasa seterusnya aku cakap aku taknak korek lagi duit tabungan simpanan aku kalau ada masalah-masalah yang tak dijangka...so aku wujudkan
2) Tabung kecemasan.
Aku asingkan dari perbelanjaan bulanan. Tak banyak dalam rm50.00. Kalau ada duit lebih (bonus MLM ke, bonus keje ke...aku tambah lebih sikit)...Tapi sejak aku buat keputusan ni...sampai sekarang aku belum lagi cuit saving aku bila ada hal-hal kecemasan...alhamdulillah!

3) Kemudian aku buat planning untuk saving tahunan aku. Contohnya tahun 2008 aku nak simpan RM3000.00. Bulan-bulan aku kena simpan RM250.00. Tapi aku hanya mampu nak simpan RM150.00 contohnya...so lagi rm100.00 aku buatlah keje-keje sampingan seperti MLM ke, jual kain ke, apa sajalah yang boleh buat duit...janji boleh cukup RM250.00 untuk simpan...Paling penting planning ni kenalah realistik...jgn target yang besar-besar seperti nak simpan RM20,000.00 setahun, tapi nak lepas bulan-bulan pun seksa....

4) Kemudian aku diperkenalkan dengan ASB.Tahu dah lama da...tapi tak buat-buat jugak. Yang terbukak mind aku untuk buat loan asb ini sebab memang aku buat potongan gaji tiap-tiap bulan. So ejen yg perkenalkan kat aku cakap, contoh kalau puan buat pinjaman dalam RM50,000.00 contohnya. Byrn bulan-bulan dalam RM300.00 lebih (ikut tahun pinjaman-ni kalau maksimum)...nanti cukup setahun bonus yang dapat dikira dari duit RM50k. So, dapatlah dalam 3-4 ribu setahun...Emmm...lebih dari target simpanan aku...Kalau kita simpan sendiri kalau ujung tahun dapat 3k, bonus yang dikira setakat 3K aje...Menarik ni...Tapi bayaran bulan-bulan mau tercekik dibuatnya...so, aku buat check n balance...kita aje yang tau akaun kita kan...so, selesai...! Aku anggap ni akaun persaraan akula sebab aku taknak kuarkan duit dividennya...dan kita boleh tambah jumlah pinjaman mengikut kemampuan, tapi maksimum rm200k.

5) Insuran pendidikan untuk 4 orang anak-anak aku : 2 orang aku amik Takaful Ikhlas, lagi 2 orang aku amik Prudential. Semuanya tanpa medical card. Sib baik company ali ada provide medical card untuk satu family...

6) Insurans + medical untuk aku dan ali..ni kena, sebab dah makin berumur ni takut penyakit-penyakit yang tak dijangka singgah...at least adalah duit nak cover perubatan tanpa kita cuit duit simpanan kita....


Jadi tahun 2010 impian kewangan aku adalah:

i) Target saving aku tahun 2010 ialah...jeng!jeng!jeng!....adalah...so kena keja kuat tahun ni!
Ada beberapa projek yang akan dilaksanakan...maklumlah dah keje sendiri...business online diteruskan macam biasa, keje-keje freelancing training, MC, image consulting, tulis buku, event organizing...kalau u all ada keje yang memerlukan khidmat saya...bagitaulah ye! hehehe sempatlak pomot!

ii) Buat pelaburan -Tahun lepas aku ada dapat bonus MLM kira bolehla tahan...so aku nak pejam mata je ngan duit ni taknak pakai,..so aku laburkan kat Public Mutual. Dok diam-diam kat situ...
Tapi sekarang ni dah banyak bentuk pelaburan yang mengancam! Aku paling teruja dengan pelaburan emas ni...kalau ikutkan review dia tahun ni (2009) sehingga bulan 11 harga emas naik sehingga 37%, ASB baru aje 8.55% tupun dah happy giler...kalau 37%???mak aiii...kalau nak tau lebih info boleh klik kat jutawanemas. Setakat ni tak berani lagi nak invest kat yang high risk. Lagipun tak berapa pandai!!

Beli tanah, beli rumah...ni memang value takkan jatuh punya...Kalau pandai dan ada duit lebih selalulah tengok umah yang dijual lelong. Tengok lokasi, fasiliti, market value...dah puas hati baru beli tapi nak beli rumah lelong ni ada caranya...nak tau lebih sila tengok kat sini jutawan hartanah. Aku nak citer lebih-lebih tak tah sebab tak involve dalam bidang ni...tapi aku tahu sikit-sikit sebab aku suka amik tahu bab-bab investment ni:))

Tapi kalau ada plan nak beli/tukar kete...pikir banyak kali...kalau benar-benar perlu baru beli. Sebab harga kete ni menyusuttt banyak.

Simpan duit kertas RM5 - Memula aku buat amalan ni sebab nak kumpul nak gi bandung buat belanja kat sana. Walaupun dah pergi Bandung, aku teruskan jugak cara ni sebab aku nampak macam ok. Alipun bagi support. Dia kalau ada dapat duit kertas RM5 mesti dia simpan untuk aku. Cukup RM400.00 aku masuk ASB. Sebab kat sini susah skit nak kuarkan duit. Nak dapat RM400 tu pun tak tentu...ada cepat dalam 3 bulan, ada lambat sampai berbulan-bulan...tak kisahla...lagipun tak pressure langsung..Jadi bila dah terbiasa, klu dpt duit RM5 ni sayang nak belanjakan dan terus asingkan....

Ali lak dia ada tabung duit syiling 20 osen dan 50 sen. Hari tu pecahkan tabung buluh tu dapatlah RM5oo ratus lebih. Dia masukkan dalam tabung haji anak-anak. Bahagi 4 la...

Banyak bersedekah...kita meringankan bebanan orang insyaallah Allah meringankan bebanan kita...amin!! RM1 pun kalau ikhlas, berlipat ganda pahalanya...

Cari kelemahan dan kekurangan yang menggagalkan matlamat kita tahun lepas...dan senaraikan...supaya kita tak ulang kesilapan tu

So far...aku berpuashati dengan pencapaian kewangan aku tahun ni...alhamdulillah! Tapi belum sampai boleh bawa anak-anak bercuti ke oversea...sebb tahun tahun ni aku kumpul duit nak hantar parent aku gi umrah. Hajat yang dah bertahun-tahun aku simpan..Parent aku dah pegi haji tahun 1982. Lama dah. Sejak tu takde...Kalau orang citer pasal mekah...aku tengok diaorang suka sangat...Jadi sebagai anak sulung aku rasa tanggungjawab akulah tu....so insyaallah kalau takde aral melintang bulan 3, 2010, sampailah mereka ke sana....doakan tercapai ye! Manalah tahu berkat hantar ibubapa ke umrah...cepat akulak pergi haji...ali dah selamat jadi haji ali...aku aje belum...jeles tau!

Apa-apapun perancangan kewangan bergantung kepada kedudukan kewangan sesuatu keluarga tu...ada banyak duit, boleh simpan laaagi banyak, tapi kalau ada sikit-sikit pun kita kena menyimpan....walaupun klise pepatah ni tapi masih relevan...sikit-sikit lama-lama jadi bukit...dok gitu!!

So, selamat buat Perancangan Kewangan anda tahun 2010....semoga berjaya!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails