Followers

Tuesday, December 8, 2009

Back To School






Pejam celik pejam celik dah nak buka sekolah balik. Seperti biasa para ibu bapa sure sibuk nak cari barang-barang sekolah anak. Baju sekolah, kasut sekolah, stationeries, botol air, stokin...pendek kata semuanya barulah!

Last 2 week aku bawa semua anak-anak aku gi shopping baju, kasut dan peralatan sekolah. Belilah brand canggih ni untuk baju sekolah. Aku suka pakai brand canggih ni...baju dia putih cantik dan material dia sangat ok. So far tak pernah terkoyak ke, butang tertanggal ke. Baju ni kalau dipakai kerap lama kelamaan dia akan lembut dan sejuk je kat badan. Kain dia pun tak menipis wpun dibasuh menggunakan klorox...tapi harganya...menggigil tangan aku masa nak bayar ..!

Tahun lepas aku ada juga cuba kain dari Keluargaku...tak sampai sebulan, jahitan dia terbukaklah...berburas lah, sampai tension aku dibuatnya. Bukan selai dua, tapi semua baju anakku mcm tu. Memangla murah dan aku beli sorang 3 pasang, tapi bila 3, 4 bulan terpaksa beli yang lain sebb dah terkoyak yang tak boleh nak jahit lagi. So taun ni langsung aku takbeli kat keluargaku. Cuma mungkin aku amik kain sekolah pagi. Kain dia ok.
So aku nak kongsi tips la sikit pada ibubapa yang masih belum beli baju sekolah anak-anak. Maklumlah hujung tahun ni macam-macam nak pakai duit, lebih-lebih lagi awal tahun depan dengan nak bayar untuk buku latihan, yuran sekolah, yuran komputer la...bagi yang hantar anak tuisyen, tadika...duit lagi...so tips ni kot-kot dpt membantulah mengurangkan perbelanjaan keluarga...

i. Inventory Checking
Sebelum pegi membeli belah, cek dulu baju dan seluar sekolah anak-anak, mana yang boleh pakai, elok lagi....asingkan. kalau dah sempit bagi kat adik (kalau ada) Tengok lak brand dan size baju dia. Lain brand lain size dia. Tapi kalau nak cuba brand lain, bawa anak lagi selamat. Untuk tahun baru ni kena beli besar sikit daripada tahun lepas punya. Klu main beli aje...kemungkinan kita akan terbeli size yang sama jugak...(penah berlaku kat saya...tu la sebabnya...hehehe). Macam saya, seluar untuk adik (anak no 2) beli selai aje, tahun lepas masih elok dan masih labuh lagi. Seluar abangpun masih elok lagi. Ok la tuh! Adik boleh pakai. Cuma abanglah kena beli semua baru sebab tahun ni dah masuk Tingkatan 1.
Kasut dan stokin jugak buat macam kat atas tadi.
Tahun lepas saya beli stokin satu ikat yang ada 3 stokin. Beli sorang satu lak tu. Ada lebih lagi sepasang. So tahun ni sy beli 2 ikat aje (satu ikat ada 3 pasang stokin). Abang ngan adik share. Doter tahun ni taknak stokin pink, jadi satu khas untuk dia. Sy beli besar sikit, jadi boleh simpan untuk tahun depan sekali...save skitlah duit mama...Kasut lak semua dapat 2 pasang yang baru. Kasut tahun lepas dah kena hukum buang...terkoyak sana sini...diaorang ni pegi sekolah ke pegi mencangkul...musykil dibuatnya...kasut dah tak serupa kasut bila menjelang akhir tahun...
Jangan dilupa, beg sekolah jugak. Kalau masih elok apalah salahnya digunakan lagi. Kalau tanya anak-anak mesti nak yang baru punya. Tapi kalau slow talk ngan diaorang, diaorang faham. Macam anak-anak saya, beg yang dipakai dah dua tahun dah. Tahun ni kena beli baru sebab plastik bahagian dalam dah habis koyak-koyak walaupun luarannya masih elok lagi..Nasib baik Baby dah dapat hadiah akhir tahun berupa beg sekolah. Jadi tak payah beli satu. Save duit mama!
p/s pakaian-pakaian tu jgn lak terlupa untuk sekolah agama sekali ye!


ii) Checklist
Bila dah tahu, tulis apa barang-barang yang perlu siap dengan kuantiti sekali.
Jadi kita hanya membeli barang-barang perlu aje. Kalau tak tulis, bukan anak aje yang teruja. Makpun boleh rambang mata. Rasa macam semua perlu untuk anak. Tu yang bila dikira-kira balik, dah terover budget...haru dibuatnya!


iii) Budgeting
Bila dah tahu barang-barang dan kuantitinya, kiralak pula berapa budget kita.
Jadi dari situ kita boleh tengok brand apa, range harga dan sebagainya.

iv) Shopping
Lepas dah tahu semua keperluan dan budget...barulah pegi shopping.
Jangan lupa bawa bawa list tu tadi.

Saya, wpun dah buat checklist dan budget, masa nak kuarkan RM menggigil jugak rasanya masa nak bayar ....huhuhu...tapi kalau tak buat checklist...rasanya pasti lebih banyak lagi....


Ni cara saya la...you all ada tak cara yang boleh kongsi bagaimana nak mengurangkan perbelanjaan sekolah ni...Kongsilah ngan kitaorang ek. Tulis kat bahagian komen ok!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails