Followers

Thursday, August 19, 2010

Rintihan Pakistan

RINTIHAN PAKISTAN

- 20 juta penduduk terjejas
- 4 juta hilang tempat kediaman
- 3.5 juta kanak-kanak terancam
- 6 juta tak dapat bekalan air bersih
- kurang USD500 juta nilai bantuan

Itulah antara fakta yang dilaporkan mengenai banjir Pakistan.
Memang kesian … kita kat Malaysia bila banjir di Kedah, Kelantan, Terengganu, Johor, Pahang … paling-paling ramai pun ribu aje yang terjejas. Itupun semua dapat dikumpulkan di pusat penempatan sementara mangsa banjir. Rumah memanglah tenggelam .. tapi tak musnah teruk. Kalau rosak pun perkasas elektrik, furniture. Tapi lepas tu segera dapat bantuan … tak kiralah berapa banyak pun, tapi bantuan tetap bantuan. Syukur …

sumber: CBCNewssumber:smh.comsumber: reuters


Tapi yang ni … tak terjangkau dek akal fikiran kita. Ada yang menganggarkan keluasan yang terjejas seluas 3 negara di Eropah .. Austria, Belgium dan Belgium. Memang luas. Kini katanya gelombang banjir sedang menuju ke selatan. Maknanya belah-belah utara tu seperti Peshawar, Nowshera tgh menyurut … yang dok teruk sekarang dan minggu depan adalah Sindh. (tengok peta la … nak bayangkan payah gak).


sumber: BBC

Masalahnya sekarang bukan takat banjir je … lepas banjir natijahnya lagi hebat. Bantuan lambat sampai, ubat, penyakit bawaan air menular, air bersih … perrrggghhh. Sabar je la. Macam mana nak hidup ni??? Pening kepada gomen nak settlekan. Aku yakin bukan mereka sengaja buat macam tu … tapi mesti banyak aral. Jalan perhubungan terputus, kesukaran komunikasi .. memang dua benda nilah yang sering jadi masalah dalam setiap pasca bencana alam. Tapi, bab-bab birokrasi, kelemahan sistem juga satu hal gak. Tapi tak kisahlah, itu bukannya persoalan yang aku nak bangkitkan. Persoalan yang penting ialah diskriminasi.

Kenapa bencana di Pakistan seolah-olah tidak mendapat perhatian yang sepatutnya? Korang ingat tak gempa bumi di Haiti? Menurut laporan media, bantuan yang terkumpul untuk mereka mencecah USD13 bilion. Itu belum masuk lagi tak sampai 24 jam, megastar Hollywood bersatu buat telethon untuk kumpul bantuan. Di Pakistan??? Selepas 3 minggu, tak sampai setengah billion USD pun. Apsal??? Sebab Pakistan negara Islam??? Sebab kat Pakistan ada Taliban??? Memanglah jumlah yang mati kat Pakistan kira-kira 1500 mangsa … tak besar berbanding Haiti, tetapi skalanya ternyata jauh lebih teruk. Nasib baiklah, pelakon kegemaran laki aku si Angelina Jolie … yg laki dia hensem tu … ada buat rayuan pada dunia bersama bantu Pakistan. Yang lain ada???

Jadi kawan-kawan, sempena bulan baik ni kita bersimpatilah pada mereka. Kalau tak dapat bantu wang, harta benda dan tenaga … cukuplah dengan doa supaya saudara Islam kita di sana tabah berdepan dengan ujian. AMIN …. (nasib baik rumah aku kat tempat tinggi)

p/s: sebelum terlupa, Ali bagitau. Astro AWANI ada hantar krew ke Pakistan untuk liputan di sana. Jangan lupa Astro AWANI Saluran 501

3 comments:

maslinamansor said...

hairan kan kenapa tiada bantuan untuk pakistan....
*padahal dah terang2 tahu kenapa pakistan tak dapat....

Hasrol Nizam said...

perasan jugak. sama if dekat negara china yg kena..

pendapat anda?
dosa 24 jam di facebook, sedarkah kita?

TK said...

Tgok slalu kat TV banjir di Pakistan ni. Sedey kan...
Teruk betul banjir tu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails