Followers

Saturday, November 28, 2009

Nyum! Nyum! Kelapa Bakar dan Lokan Bakar














Selama aku hidup kat muka bumi ni tak penah lagi aku tengok, rasa dan makan kelapa bakar ni. tapi kalau kelapa muda memang faberet aku. Kalau balik umah mak, abah atau adik lelaki aku memang dah kaitkan beberapa buah kelapa muda. Aku akan menikmati air kelapa yang diletakkan ais, sedikit gula dan mengunyah isinya yang lembut itu...wah...tetiba kecur air liur dibuatnya. Dapat menikmati air kelapa sejuk dengan isinya memang membuatkan aku hilang ingatan buat seketika...

Tapi semasa di Tuaran, Site Manager Gems, Ust Hj. Nicholas atau lebih mesra dipanggil Hj Nick telah membawa kami merasai Kelapa Bakar. Emmm...siapa dah pernah makan sila angkat tangan!! Sebab aku selama ni tak pernah tahu adanya kelapa bakar ni.

Kelapa Bakar ni sebenarnya dibuat daripada kelapa muda. Dibakar disatu bekas khas dan kemudiannya dikupas sabutnya. Aku tengok kesian lak si pengupas sabut tu...terkial-kial menahan panas. Kemudian dipotong dibahagian atas untuk memudahkan kita meminum airnya dan diberikan sudu untuk makan isi kelapa tadi...So airnya memang panas. Kalau tak berhati-hati mau melecur lidah kita. Ia juga boleh dimakan dengan madu untuk rasa lebih manis. Memang bestla...kalau uols pegi ke Tuaran, jgn lepaskan makan Kelapa Bakar ni...

Kita orang jugak dijamu dengan lokan bakar. Lokan ni isinya dikeluarkan dahulu, dimarinate dan selepas beberapa jam baru diletakkan dalam kulitnya semula untuk dibakar. Akupun sebenarnya tak pernah lagi makan lokan. Kalau kupang, kerang bakar tu biasalah...tapi lom pulak jumpa yang dimarinate dulu. Dia punya mee hoon soto dia pun sodap gak. Macam mee sup utara, tapi aku rasa yang ni lagi sedap sebab aku rasa daging dia lebih lembut dan lebih manis. Masa kitaorang balik tu baru Hj Nick bagitau mee sup Tuaran dia menggunakan daging kerbau, bukan daging lembu...wah! terperanjat gak aku...tetiba je terbayangkan arwah kerbau nenek aku kat kampung, Ganas giler muka dia...Kalau aku bagi minum air lepas dia makan rumput tu, satu baldi besar tu selamba aje dia habiskan!! Tapi mmg aku tak sangka lak daging kerbau ni sedap rasanya. Selama ni aku ingatkan daging kerbau mesti lebih liat dan lebih kasar daripada daging lembu. Emmm....banyak betul makanan yang sedap-sedap kat Malaysia ni yang belum aku rasa rupanya...

Apa-apa pun, aku nak ucapkan berbanyak-banyak terima kasih buat Hj Nicholas, Hj Sabiron dan semua admin staff di Tuaran yang telah melayan, menjaga kami dengan baik sampai masa nak balik tu...badan dah rasa macam berat aje..Terima Kasih daun keladi, kalau kami ke Tuaran, jangan lupa belanja lagi...hehehe



1 comment:

ery said...

cam sedap ja...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails