Followers

Wednesday, November 3, 2010

Ariff Bermata Empat

Beberapa bulan lepas anakku yang kedua, Mir Ariff Najmie ada memberitahu yang mata dia semakin tak nampak. Tapi aku buat tak tau aje. Aku rasa dia main-main aje sebab aku tak nampak pun gejala-gejala rabun yang dialaminya.

Lagipun aku rasa dia main-main aje atas beberapa alasan:




i) Tengok kawannya anak jiran sebelah dah pakai cermin mata, so dia pun teruja nak pakai sama
ii) Asyik cerita kawan-kawan kelas di sekolah pagi pun ramai dah pakai cermin mata
iii) Pergerakan dia ok aje. takde tersadung ke terjatuh ke, teraba-raba ke (la...rabun aje...bukannya tak nampakkan...apalah mak dia ni)
iv) Tengok TV ok aje!!
v) Takde pulak cakap pening-pening kepala sebab tak nampak
vi)Duduk dalam kelas pun bukannya kat belakang

Tu yang bila dia cakap nak pakai cermin mata, aku senyum sengih aje.

Tapi, pada satu hari dia, tetiba Ariff datang kat aku dan cakap macam slow talk la juga. Dia kata "mama, mata adik dah tak nampak. (Ariff membahasakan diri sebagai adik, wpun ada dua lagi adik di bawahnya)

Mama : "ala...adik acah-acah je kan. Adik nak ikut Naim dengan Idie pakai cermin matakan!
Ariff : "Takdelah ma, mata adik betul-betul tak nampak. Cikgu dah pindahkan adik duduk kat depan".


Aku cuak jugak. Tapi kali ni nampak muka dia serius giler cakap pasal ni. Selalunya dia sengih-sengih aje.

Mama : " Ok nanti kita tunggu babah balik hujung minggu ni. Hari Sabtu kita pegi periksa mata".

Muka Ariff nampak lega bila aku cakap macam tu.

So, hujung minggu tu kitaorang pegilah bawa Ariff periksa mata.
Hasilnya : sebelah kanan 225, sebelah kiri 175

Mak aii, tingginya power dia. Biasanya optimetris tu kata budak-budak biasanya 100 ke bawah, tapi Ariff punya kerabunan dah macam orang dewasa.

So nasihat yang optimetris tu bagi kepada Ariff

i) Jangan baca buku dalam gelap / kurang cahaya
ii) Jangan baca buka sambil berbaring terlentang. Buku akan menghalang cahaya masuk
iii) Jangan terlalu lama dan terlalu dekat mengadap komputer.

So, inilah rupa Ariff bila bermata empat....
            


hmm...budak-budak sekarang kecil-kecil dah pakai spek ek. Kat kelas dia aje, 8 orang pelajar dah pakai spek. Agak-agak kenapa budak-budak sekarang cepat sangat rosak mata??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails